Stukje geschiedenis van jachtwerf Swinboten BV:
Onderstaand een stukje geschiedenis van Swinboten BV geschreven door
oud directeur Bart van Kessel. Uit privacy overwegingen worden alleen
de voornamen van een aantal medewerkers genoemd.
Swinboten is opgericht op 10 juli 1961 en zoals de naam al doet vermoeden is deze afgeleid van
de plaats Zwijndrecht. Het bedrijf floreerde in de 60- en 70-er jaren en kreeg op 29 september
1972 de naam Swinboten BV met als vestigingsadres Industriehaven 11 in Hellevoetsluis. Tot 21
juni 1977 werd Swinboten gerund door Gerard Lautenschutz een begenadigd zeiler van
de Flying Dutchman klasse die samen met Ben Verhagen 5e werd op de Olympische zomerspelen
van Rome op 7-9-1960.
Op 8 juli 1976 brak er brand uit bij de naastgelegen meubelfabriek van der Berg.
Gelukkig heeft
de brandweer de romneyloods van Swinboten kunnen redden, anders had het er slecht uit gezien
voor Swinboten, omdat het bedrijf er op dat moment financieel niet goed voor stond. In 1976
werden de casco's van de Swin Patio gebouwd door las- en constructiebedrijf Vrijenhoek in
Rhoon. De schepen werden gebouwd door Leo, oude Cor en jonge Cor, zoals deze werden
genoemd.
De schepen werden als casco verkocht door de heer Lautenschutz.
Op een gegeven moment kwam Swinboten in financieel zwaar weer te zitten en werd het bedrijf
overgenomen.
Op 21 juni 1977 werd ik aangesteld als directeur van Swinboten BV, Leo werd de nieuwe
bedrijfsleider en samen met Jan de timmerman, die mee overgenomen was, werd de werf gerund.
Bij mijn aantreden trof ik aan een houten kantoor, een uitgewoonde woonark op het droge langs
het water, een sleephelling met lier en karren waarop de boten in en uit het water werden gelaten,
een tractor uit de jaren 50, een paar aluminium landingsvaartuigen uit de 2e wereldoorlog, een
gammele aanlegsteiger met 20 ligplaatsen en een romneyloods.
Het bedrijf was weer uit de rode cijfers en er waren zelfs plannen om een nieuw model Swinboot
te introduceren, die in ruwe schets al getekend was door de heer Flip Marinus, die ook de
ontwerper is van de Swin Patio.
Helaas was de bloei van korte duur, omdat de gemeente Hellevoetsluis andere bedoelingen had
met het door Swinboten gehuurde terrein.
De gemeente Hellevoetsluis wilde het voormalige terrein van de meubelfabriek samen met het
terrein van Swinboten verder ontwikkelen voor woningbouw en de bedrijven Jachtwerf Devo van
Frits de Vos, Willem Boender jachtschilder en Swinboten zouden moeten verhuizen naar de
Tramhaven, waar een soort service haven moest komen voor de pleziervaart.
In 1980 kreeg Swinboten een tijdelijke locatie toebedeeld bij het oude RTM station Tramhaven,
totdat het definitieve bestemmingplan voor de Tramhaven werd vastgesteld. Omdat het ging om
een tijdelijke bestemming, werd er een nieuwe romneyloods neergezet met een soort schaftwagen
als kantoor. Op 21 maart 1981 heb ik, met pijn in het hard, afscheid genomen van Swinboten.
Enerzijds omdat de planvorming voor permanente bebouwing te lang uit bleef en anderzijds
omdat de economische crisis, als gevolg van de oliecrisis, toesloeg en Swinboten geen
toekomstperspectief meer had.
Vervolg op dit stukje geschiedenis komt over enige tijd!
Ook komen er foto’s en een film bij om dit verhaal compleet te maken.
Met veel dank aan Bart van kessel.
Voor de mensen die in die tijd op de werf kwamen moet dit herkenbaar zijn. In de loods was een
verhoogde houten vloer gebouwd en werd aanvankelijk gebruikt om de Swins af te bouwen en
later diende deze als winterstalling en reparatieplaats voor de klanten.
In de loods stonden ook nog de gietmallen van de bovenbouw van de Swin Comfort, die in die
tijd niet meer werd gebouwd.
De werf werd opgeknapt, de aanlegsteiger werd vernieuwd, de ark werd opgeknapt en Jachtwerf
Swinboten bloeide weer helemaal op. Er werden weer casco's verkocht, de steiger lag weer vol
boten en de reparatie opdrachten stroomden weer binnen en Swinboten was weer volop in bedrijf.
Ben Verhagen
Swin Boten Werf
Swin Boten NV op de Hiswa in Amsterdam